A gearboxba beépíthető alkatrészek ismertetése:
A cikk létrejöttének elsődleges célja a mi mirevaló kérdésekre kíván választ adni. Elkerülve ezzel az eszeveszett vásárlási lázt és felesleges pénzköltekezést. Mindezek tudatában felhívnánk minden olvasó figyelmét, hogy csak akkor áljon neki maga szerelni ha tisztában van minden egyes működési elvel. Ha nem vagy biztos abban amit csinálni szeretnél NE álj neki magad bütykölni az airsoft fegyvered mert azt akár véglegesen tönkre is teheten vagy jócskán a kívánt ár felett fogod tudni csak helyrehozatni. Tehát mégegyszer a cikk elsősorban irányadó arra, hogy mi mire való és nem pedig építési útmutatóként szolgál!
Nos és akkor, ahogy már az előzőekben is említettem lássuk a gerbox belsejében lévő alkatrészek sokaságának rejtelmeit.
4. Bushings (Csapágyak):
Az alap gearboxban ez kopásálló műanyagból készül általában. Cseréjük mindenképpen szükséges, ha egy erősebb rugót, vagy fogaskerék szettet teszünk a fegyverbe, mivel általa a fogaskerekek erőátvitelét könnyítjük meg, a tengelyén fellépő súrlódást csökkentjük illetve a fellépő erőhatásokat oszlathatjuk el egyenletesebben.
Íme a csapágyak fajtái:
4.a Oilless (Olajozott)
Ezek a csapágyak a leggyakrabban alkalmazott típusok upgrade-elés során. Fém házában egy olajjal impregnált műanyag persely található , ami a jobb kenést, és kisebb súrlódást hivatott szolgálni. Ezek cseréje nem feltétlenül szükséges, nagyon sokáig képes ellátni feladatukat.
4.b Steel bearing (Csúszó csapágyas)
Megegyezik az oillessel azzal a különbséggel, hogy itt a persely műanyag helyett fémből készült.
4.c Ball bearing (Golyós)
Ezek végeredményben kis golyós csapágyak fém perselyben. Finomabb működést produkálnak. Nem gyakran használják, mivel az előző verziónál kicsit gyengébb, nincs jelentősebb karakterisztikai eltérés a két típus között, viszont árban drágább. És fennállhat az a helyzet, hogy esetleg olyan gyors lesz a fegyver működése, hogy esetlegesen 11,1V-os akkuval használva a fegyvert a hátrafelé mozgó dugatyú tönkreteheti a „sector geart”.
5. Gears (Fogaskerekek):
A lekopott fogaskerekek okozzák a leggyakrabban a gearbox hibáját Széles választékban áll minden tuningolni vágyó rendelkezésére. Sok esetben azonban figyelni kell arra, hogy nem minden fogaskerék passzol bele gearboxunkba! Fajtái az alábbiak:
Infinite – „Végtelen” nyomatékú
Ultra – „Leg” nagyobb nyomatékú
SuperTorqueUp – Még nagyobb nyomatékú
TorqueUp – Nagyobb nyomatékú
Stock – Gyári
Fast – Gyors
A leggyakrabban alkalmazott fogaskerék / rugó párosítások: (akkucella mérete min Sub-C)
Fast – M100 / SP100 – 120% tuningig
Stock – M130/ SP130 – 160% tuningig (min. 9.6v 1700mAh akkuval.FIGYELEM!várható élettartam 3-10 hónap)
Torque Up – M130 / SP130 – tuningig
Super Torque Up – M140 / SP140 – 210% tuningig
Ultra Torque Up – M150 / SP150 – 200% tuningig
Ultra vagy Infinite Torque Up – M160 / SP160
Infinite Torque Up – M170 / SP170
5.a Stock (Gyári)
A gyári fogaskerekek csak anyagukban térnek el a Flat(lapos) típustól. Anyaguk a leggyakrabban acél, kivéve a sector gear ami gyengébb ötvözetű spiáterből készült, ezért erős használat mellett jobban kopik, esetleg törik. Ezáltal elő szokott fordulni, hogy a piston(dugattyú) utolsó fém foga lekoptatja a sector gear utolsó fogát. Maximum M120-as tuningig ajánlott. M110-es tuning felett viszont érdemes kicserélni a motoron lévő fogaskereket is.
5.b Flat (Lapos)
Megegyezik az alap / gyári fogaskerekekkel, de anyaga erősebb, kopásállóbb, viszont több zajt produkál. Használata erősebb rugó mellet ajánlott. Az egyik leggyakrabban alkalmazott, és legalacsonyabb árkategóriás típus.
5.c Helical (Spirális)
Abban különbözik a flat-től, hogy a bevel és a spur gear között a fogaskerekek ferdefogazásúak. Jobb, precízebb illesztést kíván meg, ezáltal erősebbek, és jóval nagyobb erőátvitelre képesek. Csendesebb a Flat-nél, viszont jóval drágább is. Cseréjekor nagyon jól be kell állítani, és ajánlott golyós csapágyazással használni.
5.d Full Helical (Teljes Spirális)
Abban különbözik az előző helical-tól, hogy ennél a spur és a sector gear között IS ferde a fogazás.
5.e Hi-speed (Nagy sebességű)
Ezek a fogaskerekek eltérő áttétellel rendelkeznek normál társaikkal szemben, mellyel az alaptól eltérőbb (nagyobb) tűzgyorsaságot érhetünk el. Viszont erősebben igénybe veszi a gearbox-ot, így nem javasolt M100 tuning felett szimpla alap alkatrészekkel használni.
5.f Torque-up (Nagyobb nyomatékú)
Velük nagyobb nyomatékot érhetünk el. M100-as rugótuning felett maximum M130-M140 tuningig alkalmazható eredményesen. Vele biztosíthatjuk az erősebb rugó ellenére is a megfelelő tűzgyorsaságot. A Nagyobb nyomatékkal itt a tűzgyorsaság kismértékű csökkenése jár.
5.g Super Torque-up (Még nagyobb nyomatékú)
A Torque-up típus erősebb M140-M150-es tuninghoz kifejlesztett változata.
5.h Ultra Torque Up (Ultra nagy nyomatékú):
A Torque-up típus erősebb M150-M160-es tuninghoz kifejlesztett változata.
5.i Infinite Torque Up (Végtelen yomatékú):
Az Infinitie Torque-up típus erősebb M160-M200-es tuninghoz kifejlesztett változat.
Figyelem!Ha a gearbox fogaskerekeit kicseréljük, minden esetben cseréljünk csapágyazást is, mivel az egyes gyártók fogaskerekei nem alkalmazhatók méretbeli különbségek miatt a gyári csapágyazással valamint nagyban hátráltathatja azok működését.
6. Piston, Piston head (Dugattyú, dugattyúfej)
6.a Piston (Dugattyú)
A dugattyúk többféle anyagból, polykarbonátból (műanyag), polyacetal, neylon és alumíniumból készülnek. Ezek a fajtájú dugattyúk sokkal erősebbek a gyárilag beszereltnél. Készülnek fél és teljes fogazással, valamint fém kilépő foggal (fogakkal) is. A leggyakrabban a polykarbonát (műanyag) változat kerül beépítésre. A két anyagból készült dugattyú között igazából nincs különbség. Talán csak annyi, hogy a polykarbonát valamivel könnyebb és némileg ellenállóbb mint a fémből készült társai.
6.b Piston Heads (Dugattyúfej)
A dugattyú upgradejével egyidőben a dugattyúfejet is ki szokták cserélni. Az új fej nem csak erősebb anyagú, hanem sok esetben jobban tömít is az alap gyárinál. Alapjában véve három típusa van melyek az alábbiak:
6.c Alumínium fej
Az alumínium dugattyúfej az egyik leggyakrabban alkalmazott típus. Kis súlya mellett tartósabb, mint normál társai. A dugattyúfej hátulja egy golyóscsapágyazást kapott ezzel segítve a rugó összenyomásakor keletkező csavaró erő kiegyenlítését. Cseréjével a fegyverünk hangosabb lesz, és a gearbox nagyobb rázkódására kell készülnünk.
6.d Duracon
Külalakja és megmunkálása megegyezik az alumíniuméval. Könnyű és mégsem olyan hangos mint az alumínium fej.
6.e Silent
Ezt a piston headet a hozzá alkalmazott silent cylinder headdel (hengerfejel) együtt cserélik. Mindkét alkatrész alkalmas a fegyver hangjának csökkentésére a cylinder headen kialakított gumi betét és a pistonfej alakja által.
Figyelem!Mindig bizonyosodjunk meg, a dugattyúfej megfelelően lett e rögzítve a dugattyúhoz. Mivel ennek kicsavarodása beláthatatlan következményekkel járhat a gearboxunk belsejében.
Sokan ennek elkerülésére menetrögzítőt vagy pillanatragasztót használnak.
7. Cylinders (Hengerek)
Cseréje csak akkor szükséges, ha fegyverünk hosszabb csövet kap, mivel a hosszabb csőhöz nagyobb levegőmennyiség szükséges és ezt nagyobb levegőkapacitású cylinderrel érhetjük csak el.
Tokyo Marui Gyári Cylinderek:
1. Zárt Cylinder = 27.1cm^3 450mm(min) 580mm(max) csőhosszhoz
2. XM Cylinder = “4/5 hole” 24.2cm^3 364mm(min) 460mm(max) csőhosszhoz
3. M4 Cylinder = “3/4 hole” aka Type-2 17cm^3 – 229mm(min) 430mm(max) csőhosszhoz
4. MP5K Cylinder = “1/2 hole” 9cm^3 110mm(min) 170mm(max) csőhosszhoz
Systema Cylinderek:
1. Type-0 Cylinder (Zárt) beszerelhető: M16-A1,VN,A2,G3-A4,SG1,SIG550,AUG
2. Type-1 Cylinder (Tip) beszerelhető: XM177, M4, AK47, AK47S, SIG551
3. Type-2 Cylinder (XM “4/5”) beszerelhető: MP5-A4,A5,SD5,SD6, MC51,SIG552
4. Type-3 Cylinder (M4 “3/4”) beszerelhető: MP5 PDW
5. Type-4 Cylinder (MP5K “1/2”) beszerelhető: MP5K
6. BoreUp Closed = 29.4cm^3 500mm(min) 600mm(max) csőhosszhoz
7.a Normál Cylinderek
Alapvetően négy különböző hengert különböztetünk meg a sűrítés arányának megfelelően, úgymint Bore-up (teljes), 4/5, 3/4, 1/2. Belső felülete nincs bevonva, anyaga nagy kopásállóságú húzott fémhenger.
7.b Bore-up Cylinder
A cylinder teljes hossza végzi a sűrítést, az oldalára nincsen lyuk vágva.450-580mm-es csőhosszig illetve M140 tuning felett ajánlott.
7.c 4/5 Hole – XM Cylinder
A cylinder 4/5 hossza végzi a sűrítést, az hátsó végére van rá lyuk vágva. 364-460mm-es csőhossznál ajánlott.
7.d 3/4 Hole – M4 Cylinder
A cylinder 3/4 hossza végzi a sűrítést, a közepétől kicsit hátrább van rá lyuk vágva. 227-430mm-es csőhosszig ajánlott.
7.e 1/2 Hole – MP5K Cylinder
A cylinder 1/2 hossza végzi a sűrítést, az közepénél van rá lyuk vágva. 110-170mm-es csőhosszig ajánlott.
7.f Coated Cylinder
A belseje olyan anyaggal van bevonva ami kisebb súrlódást produkál a piston mozgása közben, egyéb nagyobb eltérés nincs a normálhoz képest.
7.g N-B Cylinder:
Nikkel bevonatú cylinder. Kisebb a súrlódási energiája mint normál társainak.
7.h Teflon Cylinder:
Teflon bevonatú cylinder. Kisebb a súrlódási energiája mint normál társainak.
8. Cylinder head (Hengerfej):
8.a Aero Cylinder Head:
Speciálisan a Bore-up típushoz használatos, egyik gyártója a Prometheus.
8.b Steel(fém) Cylinder Head(fej):
Erősebb fémből készült, nagyobb igénybevételt is képes elviselni. Nagyobb tuning-nál javallott elem.
8.c Alumínium Cylinder Head:
Anyaga alumínium, könnyebb a sima cylindernél. Erősebb tuningnál könnyebben deformálódhat.
8.d Silent Cylinder Head:
Gumi csillapítást kapott a fej hátső része. Kifejezetten a silent piston headhez alkalmazható.
9. Rugó vezető:
Ezen alkatrészen fekszik fel a rugó hátsó fele, és felelős a rugó helyes megvezetéséért. A Systema,Element,SHS és még jó pár gyártó készít olyan verziót is aminek az alapja csapágyazott, és ezáltal a rugó csavarodásából adódó erőket kiküszöböli. Ezen alkatrész cseréjével kismértékű FPS növelést (5-10fps) eredményez. És nem utolsósorban erősebb, a gyári rugóvezetőnél.
10. Full tune up kit:
Minden Full tune up kit az alábbi alkatrészeket tartalmazza: cylinder set (cylinder head, cylinder és piston head), piston, rugó, anti-reverse latch(visszapörgés gátló), csapágyak és kisrugók. A fegyver típusától függően az alábbi alkatrészek opcionálisak: tapetplate(adogatólap), cutoflever(egyeslövés alkatrész), tűzváltó kapcsolólemez, kapcsolóegység.
10.a Hi-speed:
Tartalma: hi-speed cylinder set, hi-speed gears, polycarbonate piston, golyós csapágyazás, M90 rugó.
10.b Standard:
Tartalma: NB vagy teflon cylinder set, standard torque ALL Helical Gears, polycarbonate piston, golyós csapágyazás, és M100 rugó
10.c Expert:
Tartalma: NB vagy teflon cylinder set, standard torque ALL Helical Gears, polycarbonate piston, golyós csapágyazás, és M130 rugó
11. Egyéb alkatrészek:
11.1 Anti reverse latch(visszapörgésgátló):
Megakadályozza a spur fogaskerék visszafelé forgását. A gyári erős használat mellett hamar elkophat. Ajánlatos kicserélni.
11.2 Small spring set(kis rugók):
A gearboxhoz használatos apróbb rugók együttese.
11.3 Tappet plate(adogató):
Feladata az air nozzle hátrafele mozgatása, és ezáltal a bb csőbe való juttatása. Anyaga lehet fém, vagy műanyag.
11.4 Selector Plate (Kapcsoló lemez):
Anyaga műanyag, vagy az újabbaké kompozit hőálló műgyanta. Az érintkező felülete általában réz, de lehet aranyozott is.
11.5 Shims (Alátétek):
Feladatuk a fogaskerekek megfelelő illesztésének beállítása. Elengedhetetlen a gearbox helyes működéséhez. Általában egy adott kiszerelésben 3 különböző vastagságot kapunk 6-6-6db pl:
6db 0.15mm vastag nagy méretű
6db 0.3mm vastag kis méretű
6db 0.5mm vastag kis méretű
12. További fő tuning alkatrészek
12.1 Motor:
Számos gyorsabb illetve nagyobb nyomatékkal rendelkező motor elérhető a piacon, ezek
önmagukban is növelik a fegyverünk erejét illetve tűzgyorsaságát. Azonban jobban igénybe is veszik a fegyver akkumulátorát. Az alábbi táblázatban néhány példa a motorok típusaival, fordulatszáma és nyomatékkal feltüntetve. A százalék arányok a TM EG1000 típusú motorhoz vannak viszonyítva.
Típusok |
RPM |
% |
TM EG560 |
28.350 |
80 |
TM EG700 L |
29.910 |
90 |
TM EG700 S |
29.910 |
90 |
TM EG700 SG |
29.910 |
90 |
TM EG700 PS |
29.910 |
90 |
TM EG1000 L |
27.552 |
100 |
TM EG1000 S |
27.552 |
100 |
TM Hyper 1000 S |
34.787 |
112 |
Systema L J |
29.825 |
108 |
Systema L HS |
37.400 |
136 |
Systema L T |
32.302 |
117 |
Systema L ST |
34.787 |
126 |
Systema M HS |
37.400 |
136 |
Systema M J |
29.825 |
108 |
Systema M ST |
34.787 |
126 |
Systema S HS |
37.400 |
136 |
Systema S J |
29.825 |
108 |
Systema S T |
32.302 |
117 |
Systema S ST |
34.787 |
126 |
Systema L HG |
37.400 |
126 |
|
|
|
CA 1000 High Torque S |
27.552 |
100 |
CA 1000 High Torque L |
27.552 |
100 |
ICS Turbo 2000 |
38.160 |
145 |
STTi High Torque |
34.750 |
125 |
|
|
|
Jelmagyarázat:
J Genuie
HS High Speed (nagysebességű)
T Torque (nyomatékos)
ST Super Torque nagyobb 1
HT High Torque nagyobb 2
HG High Grade nagyobb 3
L Long (hoszúnyakú)
M Medium (közepes)
S Short (rövidnyakú)
PS For PSG (PSGhez)
SG For SIG (SIGhez)
Egyéb fontos dolgok:
Biztosíték:
A biztosítottak hivatottak megelőzni az akkumulátor hirtelen kisütését – ami bekövetkezett zárlat, vagy a mechanika megszorulása esetén – ami tönkreteheti a fegyverünk motorját, a kapcsoló lemezt, és az egyéb elektromos vezetékeket.
Ha a fegyverünk hirtelen nem működik, leáll az első lépés a biztosíték ellenőrzése, és szükség esetén cseréje. A leggyakoribb oka a biztosíték kiégésének az akku alacsony kapacitása. Mivel ilyenkor a motor nem kap elég energiát az akkuból és ezáltal nem képes megforgatni a gearboxot, ez a vezetékek felforrósodásához és végül az ellenállás kiégéséhez vezet. A leggyakrabban alkalmazott biztosítékok 12, 15 20, 30A nagyobb tűzerejű támogató fegyvereknél ez természetesen tovább emelkedhet. Sok fegyverben nem használnak biztosítékot, hanem egyszerűen összeforrasztják a két kábel véget, de ezzel a viszonylag filléres dologgal megelőzhetünk egy esetleges komolyabb meghibásodást.
Nos azt hiszem nagyjából ki is merítettük airsoft fegyverünk belsőségének témáját ezzel a kissé hosszúra sikerült cikkel. Remélem mindenkinek tudtam segíteni, és most már eligazodik a sok alkatrész között és könnyebbséget jelent neki ezután a saját céljának elérése.
Azonban ismételten felhívnám mindenki figyelmét, hogy a cikk útmutató az alkatrészek világába nem pedig építési tájékoztató!
Ha nem tudod mit miert csinálsz ne fog bele a bütykölésbe mert azzal a fegyvered súlyos károkat is szenvedhet ha rosszul sül el. Inkább vidd el szakemberhez!
forrás:
www.softair.hu
www.becz@tvn.hu
www.airsoftforum.com
képek:
www.google.hu
2013-04-01 Pécs, Suba