Mi-mire való II. rész

A gearboxba beépíthető alkatrészek ismertetése:

 

A cikk létrejöttének elsődleges célja a mi mirevaló kérdésekre kíván választ adni. Elkerülve ezzel az eszeveszett vásárlási lázt és felesleges pénzköltekezést. Mindezek tudatában felhívnánk minden olvasó figyelmét, hogy csak akkor áljon neki maga szerelni ha tisztában van minden egyes működési elvel. Ha nem vagy biztos abban amit csinálni szeretnél NE álj neki magad bütykölni az airsoft fegyvered mert azt akár véglegesen tönkre is teheten vagy jócskán a kívánt ár felett fogod tudni csak helyrehozatni. Tehát mégegyszer a cikk elsősorban irányadó arra, hogy mi mire való és nem pedig építési útmutatóként szolgál!

 

Nos és akkor, ahogy már az előzőekben is említettem lássuk a gerbox belsejében lévő alkatrészek sokaságának rejtelmeit.

 

4. Bushings (Csapágyak):

 

Az alap gearboxban ez kopásálló műanyagból készül általában. Cseréjük mindenképpen szükséges, ha egy erősebb rugót, vagy fogaskerék szettet teszünk a fegyverbe, mivel általa a fogaskerekek erőátvitelét könnyítjük meg, a tengelyén fellépő súrlódást csökkentjük illetve a fellépő erőhatásokat oszlathatjuk el egyenletesebben.

 

Íme a csapágyak fajtái:

 

4.a  Oilless (Olajozott)

 

Ezek a csapágyak a leggyakrabban alkalmazott típusok upgrade-elés során. Fém házában egy olajjal impregnált műanyag persely található , ami a jobb kenést, és kisebb súrlódást hivatott szolgálni. Ezek cseréje nem feltétlenül szükséges, nagyon sokáig képes ellátni feladatukat.

 

 

 

4.b Steel bearing (Csúszó csapágyas)

 

Megegyezik az oillessel azzal a különbséggel, hogy itt a persely műanyag helyett fémből készült.

4.c Ball bearing (Golyós)

 

Ezek végeredményben kis golyós csapágyak fém perselyben. Finomabb működést produkálnak. Nem gyakran használják, mivel az előző verziónál kicsit gyengébb, nincs jelentősebb karakterisztikai  eltérés a két típus között, viszont árban drágább. És fennállhat az a helyzet, hogy esetleg olyan gyors lesz a fegyver működése, hogy esetlegesen 11,1V-os akkuval használva a fegyvert a hátrafelé mozgó dugatyú tönkreteheti a „sector geart”.

5. Gears (Fogaskerekek):

 

A lekopott fogaskerekek okozzák a leggyakrabban a gearbox hibáját Széles választékban áll minden tuningolni vágyó rendelkezésére. Sok esetben azonban figyelni kell arra, hogy nem minden fogaskerék passzol bele gearboxunkba! Fajtái az alábbiak:

 

Infinite – „Végtelen” nyomatékú

Ultra – „Leg” nagyobb nyomatékú

SuperTorqueUp – Még nagyobb nyomatékú

TorqueUp – Nagyobb nyomatékú

Stock – Gyári

Fast – Gyors

A leggyakrabban alkalmazott fogaskerék / rugó párosítások: (akkucella mérete min Sub-C)

 

Fast – M100 / SP100  – 120% tuningig
Stock – M130/ SP130 – 160% tuningig (min. 9.6v 1700mAh akkuval.FIGYELEM!várható élettartam 3-10 hónap)

Torque Up – M130 / SP130  – tuningig

Super Torque Up – M140 / SP140  – 210% tuningig
Ultra Torque Up – M150 / SP150 – 200% tuningig
Ultra vagy Infinite Torque Up – M160 / SP160  

Infinite Torque Up – M170 / SP170  

 

5.a Stock (Gyári)

 

A gyári fogaskerekek csak anyagukban térnek el a Flat(lapos) típustól. Anyaguk a leggyakrabban acél, kivéve a sector gear ami gyengébb ötvözetű spiáterből készült, ezért erős használat mellett jobban kopik, esetleg törik. Ezáltal elő szokott fordulni, hogy a piston(dugattyú) utolsó fém foga lekoptatja a sector gear utolsó fogát. Maximum M120-as tuningig ajánlott. M110-es tuning felett viszont érdemes kicserélni a motoron lévő fogaskereket is.

 

 

5.b Flat (Lapos)

 

Megegyezik az alap / gyári fogaskerekekkel, de anyaga erősebb, kopásállóbb, viszont több zajt produkál. Használata erősebb rugó mellet ajánlott. Az egyik leggyakrabban alkalmazott, és legalacsonyabb árkategóriás típus.

5.c Helical (Spirális)

 

Abban különbözik a flat-től, hogy a bevel és a spur gear között a fogaskerekek ferdefogazásúak. Jobb, precízebb illesztést kíván meg, ezáltal erősebbek, és jóval nagyobb erőátvitelre képesek. Csendesebb a Flat-nél, viszont jóval drágább is. Cseréjekor nagyon jól be kell állítani, és ajánlott golyós csapágyazással használni.

5.d Full Helical (Teljes Spirális)

Abban különbözik az előző helical-tól, hogy ennél a spur és a sector gear között IS ferde a fogazás.  

 

 

5.e Hi-speed (Nagy sebességű)

Ezek a fogaskerekek eltérő áttétellel rendelkeznek normál társaikkal szemben, mellyel az alaptól eltérőbb (nagyobb) tűzgyorsaságot érhetünk el. Viszont erősebben igénybe veszi a gearbox-ot, így nem javasolt M100 tuning felett szimpla alap alkatrészekkel használni.

 

 

5.f Torque-up (Nagyobb nyomatékú)

 

Velük nagyobb nyomatékot érhetünk el. M100-as rugótuning felett maximum M130-M140 tuningig alkalmazható eredményesen. Vele biztosíthatjuk az erősebb rugó ellenére is a megfelelő tűzgyorsaságot. A Nagyobb nyomatékkal itt a tűzgyorsaság kismértékű csökkenése jár.

 

 

 

5.g  Super Torque-up (Még nagyobb nyomatékú)

 

A Torque-up típus erősebb M140-M150-es tuninghoz kifejlesztett változata.

 

5.h Ultra Torque Up (Ultra nagy nyomatékú):

 

A Torque-up típus erősebb M150-M160-es tuninghoz kifejlesztett változata.

 

5.i Infinite Torque Up (Végtelen yomatékú):

 

Az Infinitie Torque-up típus erősebb M160-M200-es tuninghoz kifejlesztett változat.

 

Figyelem!Ha a gearbox fogaskerekeit kicseréljük, minden esetben cseréljünk csapágyazást is, mivel az egyes gyártók fogaskerekei nem alkalmazhatók méretbeli különbségek miatt a gyári csapágyazással valamint nagyban hátráltathatja azok működését.

 

6. Piston, Piston head (Dugattyú, dugattyúfej)

 

6.a Piston (Dugattyú)

 

A dugattyúk többféle anyagból, polykarbonátból (műanyag), polyacetal, neylon és alumíniumból készülnek. Ezek a fajtájú dugattyúk sokkal erősebbek a gyárilag beszereltnél. Készülnek fél és teljes fogazással, valamint fém kilépő foggal (fogakkal) is. A leggyakrabban a polykarbonát (műanyag) változat kerül beépítésre. A két anyagból készült dugattyú között igazából nincs különbség. Talán csak annyi, hogy a polykarbonát valamivel könnyebb és némileg ellenállóbb mint a fémből készült társai.

 

 

   

 

 

6.b Piston Heads (Dugattyúfej)

A dugattyú upgradejével egyidőben a dugattyúfejet is ki szokták cserélni. Az új fej nem csak erősebb anyagú, hanem sok esetben jobban tömít is az alap gyárinál. Alapjában véve három típusa van melyek az alábbiak:

 6.c Alumínium fej

Az alumínium dugattyúfej az egyik leggyakrabban alkalmazott típus. Kis súlya mellett tartósabb, mint normál társai.  A dugattyúfej hátulja egy golyóscsapágyazást kapott ezzel segítve a rugó összenyomásakor keletkező csavaró erő kiegyenlítését. Cseréjével a fegyverünk hangosabb lesz, és a gearbox nagyobb rázkódására kell készülnünk.

6.d Duracon

Külalakja és megmunkálása megegyezik az alumíniuméval. Könnyű és mégsem olyan hangos mint az alumínium fej.

 

6.e Silent

Ezt a piston headet a hozzá alkalmazott silent cylinder headdel (hengerfejel) együtt cserélik. Mindkét alkatrész alkalmas a fegyver hangjának csökkentésére a cylinder headen kialakított gumi betét és a pistonfej alakja által.

 

 

Figyelem!Mindig bizonyosodjunk meg, a dugattyúfej megfelelően lett e rögzítve a dugattyúhoz. Mivel ennek kicsavarodása beláthatatlan következményekkel járhat a gearboxunk belsejében.

Sokan ennek elkerülésére menetrögzítőt vagy pillanatragasztót használnak.

 

7. Cylinders (Hengerek)

 

Cseréje csak akkor szükséges, ha fegyverünk hosszabb csövet kap, mivel a hosszabb csőhöz nagyobb levegőmennyiség szükséges és ezt nagyobb levegőkapacitású cylinderrel érhetjük csak el.

 

 

Tokyo Marui Gyári Cylinderek:

   1. Zárt Cylinder = 27.1cm^3 450mm(min)  580mm(max) csőhosszhoz
   2. XM Cylinder = “4/5 hole” 24.2cm^3 364mm(min)  460mm(max)  csőhosszhoz
   3. M4 Cylinder = “3/4 hole” aka Type-2  17cm^3 – 229mm(min)  430mm(max) csőhosszhoz
   4. MP5K Cylinder = “1/2 hole” 9cm^3 110mm(min) 170mm(max) csőhosszhoz  
 

Systema Cylinderek:

   1. Type-0 Cylinder (Zárt) beszerelhető: M16-A1,VN,A2,G3-A4,SG1,SIG550,AUG
   2. Type-1 Cylinder (Tip) beszerelhető: XM177, M4, AK47, AK47S, SIG551
   3. Type-2 Cylinder (XM “4/5”) beszerelhető: MP5-A4,A5,SD5,SD6, MC51,SIG552
   4. Type-3 Cylinder (M4 “3/4”) beszerelhető: MP5 PDW
   5. Type-4 Cylinder (MP5K “1/2”) beszerelhető: MP5K
   6. BoreUp Closed = 29.4cm^3 500mm(min) 600mm(max) csőhosszhoz
     

 

7.a Normál Cylinderek

 

Alapvetően négy különböző hengert különböztetünk meg a sűrítés arányának megfelelően, úgymint Bore-up (teljes), 4/5, 3/4, 1/2. Belső felülete nincs bevonva, anyaga nagy kopásállóságú húzott fémhenger.

 

 

 

7.b Bore-up Cylinder

 

A cylinder teljes hossza végzi a sűrítést, az oldalára nincsen lyuk vágva.450-580mm-es csőhosszig illetve M140 tuning felett ajánlott.

7.c 4/5 Hole – XM Cylinder

 

A cylinder 4/5 hossza végzi a sűrítést, az hátsó végére van rá lyuk vágva. 364-460mm-es csőhossznál ajánlott.

 

7.d 3/4 Hole – M4 Cylinder

 

A cylinder 3/4 hossza végzi a sűrítést, a közepétől kicsit hátrább van rá  lyuk vágva. 227-430mm-es csőhosszig ajánlott.

7.e 1/2 Hole – MP5K Cylinder

 

A cylinder 1/2 hossza végzi a sűrítést, az közepénél van rá  lyuk vágva. 110-170mm-es csőhosszig ajánlott.

 

7.f Coated Cylinder

 

A belseje olyan anyaggal van bevonva ami kisebb súrlódást produkál a piston mozgása közben, egyéb nagyobb eltérés nincs a normálhoz képest.

7.g N-B Cylinder:

Nikkel bevonatú cylinder. Kisebb a súrlódási energiája mint normál társainak.

 

7.h Teflon Cylinder:

Teflon bevonatú cylinder. Kisebb a súrlódási energiája mint normál társainak.

 

8. Cylinder head (Hengerfej):

8.a Aero Cylinder Head:

Speciálisan a Bore-up típushoz használatos, egyik gyártója a Prometheus.

8.b Steel(fém) Cylinder Head(fej):

Erősebb fémből készült, nagyobb igénybevételt is képes elviselni. Nagyobb tuning-nál javallott elem.

8.c Alumínium Cylinder Head:

Anyaga alumínium, könnyebb a sima cylindernél. Erősebb tuningnál könnyebben deformálódhat.

8.d Silent Cylinder Head:

Gumi csillapítást kapott a fej hátső része. Kifejezetten a silent piston headhez alkalmazható.

9. Rugó vezető:

 

Ezen alkatrészen fekszik fel a rugó hátsó fele, és felelős a rugó helyes megvezetéséért. A Systema,Element,SHS és még jó pár gyártó készít olyan verziót is aminek az alapja csapágyazott, és ezáltal a rugó csavarodásából adódó erőket kiküszöböli. Ezen alkatrész cseréjével kismértékű FPS növelést (5-10fps) eredményez. És nem utolsósorban erősebb, a gyári rugóvezetőnél.

 

10. Full tune up kit:

Minden Full tune up kit az alábbi alkatrészeket tartalmazza: cylinder set (cylinder head, cylinder és piston head), piston, rugó, anti-reverse latch(visszapörgés gátló), csapágyak és kisrugók. A fegyver típusától függően az alábbi alkatrészek opcionálisak: tapetplate(adogatólap), cutoflever(egyeslövés alkatrész), tűzváltó kapcsolólemez, kapcsolóegység.

10.a Hi-speed:

Tartalma: hi-speed cylinder set, hi-speed gears, polycarbonate piston, golyós csapágyazás, M90 rugó.

10.b Standard:

Tartalma: NB vagy teflon cylinder set, standard torque ALL Helical Gears, polycarbonate piston, golyós csapágyazás, és M100 rugó

10.c Expert:

Tartalma: NB vagy teflon cylinder set, standard torque ALL Helical Gears, polycarbonate piston, golyós csapágyazás, és M130 rugó

11. Egyéb alkatrészek:

11.1 Anti reverse latch(visszapörgésgátló):

 

Megakadályozza a spur fogaskerék visszafelé forgását. A gyári erős használat mellett hamar elkophat. Ajánlatos kicserélni.

11.2 Small spring set(kis rugók):

 

A gearboxhoz használatos apróbb rugók együttese.

 

11.3 Tappet plate(adogató):

 

Feladata az air nozzle hátrafele mozgatása, és ezáltal a bb csőbe való juttatása. Anyaga lehet fém, vagy műanyag.

 

11.4 Selector Plate (Kapcsoló lemez):

 

Anyaga műanyag, vagy az újabbaké kompozit hőálló műgyanta. Az érintkező felülete általában réz, de lehet aranyozott is.

11.5  Shims (Alátétek):

 

Feladatuk a fogaskerekek megfelelő illesztésének beállítása. Elengedhetetlen a gearbox helyes működéséhez. Általában egy adott kiszerelésben 3 különböző vastagságot kapunk 6-6-6db pl:

 

6db 0.15mm vastag nagy méretű

6db 0.3mm vastag kis méretű

6db 0.5mm vastag kis méretű

 

 

12. További fő tuning alkatrészek

 

12.1 Motor:

 

Számos gyorsabb illetve nagyobb nyomatékkal rendelkező motor elérhető a piacon, ezek

önmagukban is növelik a fegyverünk erejét illetve tűzgyorsaságát. Azonban jobban igénybe is veszik a fegyver akkumulátorát. Az alábbi táblázatban néhány példa a motorok típusaival, fordulatszáma és nyomatékkal feltüntetve. A százalék arányok a TM EG1000 típusú motorhoz vannak viszonyítva.

 

 

 

 

Típusok

RPM

%

TM EG560

28.350

80

TM EG700 L 

29.910

90

TM EG700 S

29.910

90

TM EG700 SG

29.910

90

TM EG700 PS

29.910

90

TM EG1000 L

27.552

100

TM EG1000 S

27.552

100

TM Hyper 1000 S

34.787

112

Systema L J

29.825

108

Systema L HS

37.400

136

Systema L T

32.302 

117

Systema L ST

34.787

126

Systema M HS

37.400

136

Systema M J

29.825

108

Systema M ST

34.787

126

Systema S HS

37.400

136

Systema S J

29.825

108

Systema S T

32.302 

117

Systema S ST

34.787

126

Systema L HG

37.400

126

 

 

 

CA 1000 High Torque S

27.552

100

CA 1000 High Torque L

27.552

100

ICS Turbo 2000

38.160

145

STTi High Torque

34.750 

125

 

 

 

 

 

Jelmagyarázat:

 

 

J                  Genuie

HS                High Speed (nagysebességű)

T                  Torque (nyomatékos)

ST                Super Torque nagyobb 1

HT                High Torque nagyobb 2

HG               High Grade nagyobb 3

 

L                  Long (hoszúnyakú)

M                 Medium (közepes)

S                  Short (rövidnyakú)

PS                For PSG (PSGhez)

SG               For SIG (SIGhez)

 

 

 

Egyéb fontos dolgok:

 

Biztosíték:

 

A biztosítottak hivatottak megelőzni az akkumulátor hirtelen kisütését – ami bekövetkezett zárlat, vagy a mechanika megszorulása esetén – ami tönkreteheti a fegyverünk motorját,  a kapcsoló lemezt, és az egyéb elektromos vezetékeket.

Ha a fegyverünk hirtelen nem működik, leáll az első lépés a biztosíték ellenőrzése, és szükség esetén cseréje. A leggyakoribb oka a biztosíték kiégésének az akku alacsony kapacitása. Mivel ilyenkor a motor nem kap elég energiát az akkuból és ezáltal nem képes megforgatni a gearboxot, ez a vezetékek felforrósodásához és végül az ellenállás kiégéséhez vezet. A leggyakrabban alkalmazott biztosítékok 12, 15 20, 30A nagyobb tűzerejű támogató fegyvereknél ez természetesen tovább emelkedhet. Sok fegyverben nem használnak biztosítékot, hanem egyszerűen összeforrasztják a két kábel véget, de ezzel a viszonylag filléres dologgal megelőzhetünk egy esetleges komolyabb meghibásodást.

 

Nos azt hiszem nagyjából ki is merítettük airsoft fegyverünk belsőségének témáját ezzel a kissé hosszúra sikerült cikkel. Remélem mindenkinek tudtam segíteni, és most már eligazodik a sok alkatrész között és könnyebbséget jelent neki ezután a saját céljának elérése.

Azonban ismételten felhívnám mindenki figyelmét, hogy a cikk útmutató az alkatrészek világába nem pedig építési tájékoztató!

Ha nem tudod mit miert csinálsz ne fog bele a bütykölésbe mert azzal a fegyvered súlyos károkat is szenvedhet ha rosszul sül el. Inkább vidd el szakemberhez!

 

forrás:

www.softair.hu
www.becz@tvn.hu
www.airsoftforum.com
képek:
www.google.hu

2013-04-01 Pécs, Suba

A bejegyzés kategóriája: Egyéb
Kiemelt szavak: , , , , , .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük